Zamknij WCAG
Miejskie Centrum Kultury w Leżajsku

ZPiT „Leliwa” na Festiwalu „OHRID PEARL” w Macedonii

ZPiT „Leliwa” na Festiwalu „OHRID PEARL” w Macedonii 26 – 31.07.2018r.
XI Międzynarodowy Festiwal Folklorystyczny „OHRID PEARL”w macedońskim Ohrid, to kolejny zagraniczny festiwal z udziałem młodzieżyz Zespołu Pieśni i Tańca „Leliwa”.
Mile wspominamy Festiwal:
Ze względu na ograniczony czas pracy kierowców, wyjechaliśmy z Leżajska już 24 lipca o godz. 22.00, by rano dojechać do Belgradu. Tutaj nasi kierowcy odpoczną,a my zwiedzimy to wspaniałe miasto z Pania Irminą – Polką, mieszkająca w Belgradzie. Naszą podróż po stolicy Serbii zaczęliśmy przy głównym wejściu do serca starego Belgradu Kalemegdan, XVII-wiecznej twierdzy położonej przy ujściu Sawy do Dunaju. Belgrad jest dużym i bogatym w zabytki miastem, a twierdza najbardziej malowniczą jego częścią. Spod znajdującego się tu Pomnika Zwycięstwa (nagi mężczyzna z mieczem i orłem) rozciąga się przepiękny widok na te dwie rzeki. Najważniejsze zabytki skupione są wokół deptaka Kniazia Michała. Ma tu swoją siedzibę Muzeum Narodowe,a z ciekawszych budynków neorenesansowa Fundacja Mikołaja Spasica i pochodzący z XX wieku modernistyczny wysokościowiec Pałac Albania. Jest także fontanna Čukur upamiętniająca zamordowanego przez Turków Serba, którego śmierć doprowadziła do walk pomiędzy Turkami i Serbami w 1862r. W nowszej części miasta znajduje się wielka cerkiew Św. Sawy – jedna z najwięk- szych prawosławnych świątyń na świecie. Belgrad zwiedzaliśmy ok. 5 godz, zostało więc 4 godz. postoju. Pojechaliśmy na Ada Ciganlija – półwysep zamieniony w rozległy teren rekreacyjny ze sztucznie utworzonym zalewem przy Sawie i ciągnącymi się siedem kilometrów plażami. Po kilkugodzinnym odpoczynku na Adzie kolejną noc spędziliśmy w autokarze w drodze do Ohrid. Przed Ohrid zaliczyliśmy jeszcze obowiązkowy przystanek dla każdego turysty – Kanion Matka. To wspaniała sceneria skalnych urwisk, ginących w wodach wąskiego jeziora powstałego po zbudowaniu zapory na rzece Treska. Spacer po wąskich ścieżkach kanionu i półkach wyrytych w skałach sprawiał niesamowite wrażenie. Ohrid, czyli Ochryda, to perła Macedonii – wraz z jeziorem Ochrydzkim wpisana na Listę Światowego Dziedzictwa Kulturowego i Przyrodniczego UNESCO. Ochrydzka starówka, pamiętająca czasy rzymskie i bizantyjskie (o czym świadczą antyczny teatr oraz mozaiki) słynie też z kilkunastu średniowiecznych cerkwii. Najważniejszą z nich jest wspaniała cerkiew św. Zofii z unikatowymi freskami, najsławniejszą zaś świątynia św. Jana Kaneo, stojąca na skalistym cyplu Jeziora Ochrydzkiego. Ochryda, najważniejsze miejsce pielgrzymkowe dla prawosławnych chrześcijan, nazywana jest „Bałkańską Jerozolimą”.
W Ohrid zakwaterowani byliśmy w hotelu „Desaret” nad samym brzegiem Jeziora Ohrydzkiego. Obok hotelu są jeszcze baseny bezpłatne dla gości hotelowych. Z kąpieli w basenach mało korzystaliśmy, bo woda była zimniejsza niż w jeziorze, bardziej przydatne były ustawione wokół basenów leżaki. Podczas Festiwalu występowaliśmy 2 razy na 2 ochrydzkich scenach i braliśmy udział w paradach zespołów przed koncertami. Ochrydzkie festiwale mają w lecie kilka terminów, w tym czasie co my było jeszcze 8 zespołów: z Ukrainy, Serbii, Rumunii, Węgier, Turcji, Grecji i jeszcze jeden z Polski – z Wałbrzycha. W Ochrydzie było też dużo turystów z Polski, którzy kibicowali nam podczas występów.
W drogę powrotną wyruszyliśmy 1 sierpnia po śniadaniu. Przewodnik prowadził nas do Skopje drogą przez przepiękne kaniony widokowe. Wrażenia były niesamowite. Przymusowy 9-godzinny postój autokaru spędziliśmy na zwiedzaniu z przewodni-kiem stolicy Macedonii. Skopje, to orientalna metropolia i nowoczesna stolica kraju. Najbardziej charakterystyczne miejsce to Kamienny Most na rzece Wardar. Z jednej strony rzeki można pospacerować po najstarszej części miasta, druga strona to ogromny Plac Makedonija i odchodzące od niego promieniście ulice z pasażami handlowymi, bankami, najlepszymi hotelami. W żadnej innej stolicy europejskiej nie ma takiego nagromadzenia monumentalnych pomników (często w opiniach fachowców kiczowatych), fontann i budynków o pseudoantycznej architekturze. Jednocześnie można tu poczuć atmosferę Orientu – spacerując po starej dzielnicy, pełnej potureckich zabytków, takich jak meczety, karawanseraje i hamamy, albo odwiedzając rozległy bazar. Byliśmy także w muzeum Matki Teresy z Kalkuty, bo przecież Skopje, to jej rodzinne miasto. W całej Macedonii, a w Skopje szczególnie doświadczyć można wyjątkowego połączenia kultur i pokojowego współistnienia dwóch wielkich religii – wschodniego islamu oraz chrześcijaństwa w odmianie prawosławnej.
Późnym wieczorem wyruszyliśmy do Leżajska. Do MCK dotarliśmy 2 sierpnia o godz. 22.00 – pełni wrażeń i miłych wspomnień, zachwyceni pięknem Macedonii.

Wyjazd ZPiT „Leliwa” na Festiwal został zrealizowany dzięki Miejskiemu Centrum Kultury oraz Sponsorów: 1. Polenergia Elektrociepłownia Nowa Sarzyna Sp. z o.o.
2. Miasto Leżajsk – realizacja zadania publicznego „Dzieci i młodzież w folklorze”
3. Spółdzielnia Mieszkaniowa w Leżajsku
4. Bank Spółdzielczy w Leżajsku
5.Tadeusz Rutkowski i Małgorzata Trębacz Firma Usługi Transportowe w Leżajsku
6. Krystyna i Henryk Bereziewicz Skład Części Zamiennych S.C. w Leżajsku

Zespół Pieśni i Tańca „Leliwa” serdecznie dziękuje Sponsorom za życzliwość i wsparcie finansowe.